Inspelen op onbewust koopgedrag


Veel winkels maken al gebruik van het onbewust koopgedrag, de goedkoopste merken lager en de producten van het huismerk of met hogere winstmarges liggen op oog en grijphoogte. Er zijn gelukkig nog veel meer dingen die je kunt doen met winkelinrichtingen, zo is het namelijk ideaal als de winkelinrichting eigenlijk een extra verkoopmedewerker is. De inrichting moet de klant stimuleren tot een aankoop. Lees daarom onze tips hiervoor.

Een van de simpelste en toch erg belangrijke dingen is het indelen van de winkel in verschillende categorieën. Op deze manier is het voor de consument maar ook voor de werknemers makkelijker navigeren. Zo kopen de klanten natuurlijk ook écht wat zij precies willen kopen. Ook is het soms slim om het assortiment te verkleinen. Veel klanten houden van verschillende keuzes, maar teveel keuzes kan dan weer een negatief effect op de verkoopcijfers hebben. Omdat veel consumenten door een te groot aanbod aan keuzes verwart raken. Maak het dus niet te lastig met de winkelinrichting.

Een andere mogelijkheid is dat de merkproducten bij elkaar worden gezet. Daarmee wordt dan niet bedoeld dat alles met een merk bij elkaar gegooid wordt, maar bijvoorbeeld alle merken van Verkade liggen bij elkaar. Want veel mensen die deze chocolade kopen kopen dan misschien ook graag een andere smaak van hetzelfde merk. Het doel is dus om verschillende producten van hetzelfde merk ook bij elkaar aan te bieden. Dit hoeft niet specifiek hetzelfde soort item te zijn, zo kan het natuurlijk ook dat iemand die chips koopt ook graag dipsaus van hetzelfde merk koopt. Wanneer deze dan samen aangeboden worden kan dit natuurlijk ook schelen.

Een ander belangrijk punt is natuurlijk het gebruik van sfeer, zo is het voor wijn bijvoorbeeld het beste als er houten stellingen worden gebruikt. Dit zorgt voor een warme sfeer, hierdoor worden de klanten aangespoort om een aankoop te doen doordat ze het een prettige sfeer vinden. Zo zorg je dat je de juiste sfeer creëert.

Er zijn dus een hoop dingen die belangrijk zijn maar je kunt heel goed inspelen op het onbewuste koopgedrag van de consument. Dit zorgt er namelijk voor dat de klant onbewust wordt gestimuleerd om bepaalde aankopen te doen. Dit leidt tot een verhoging van de omzet, en dat is natuurlijk waar alle ondernemers naar streven.

Post Author: ifonhof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.